אקולוגיה גופנית- על תנועה וקיימות חלק א'

אקולוגיה גופנית היא היכולת שלנו לחוות את עצמנו כחלק מהמערכת האקולוגית דרך תרגול גופני
שיעורי תנועה ומחול עכשווי

אקולוגיה גופנית-

תנועה וקיימות משקמת

אקולוגיה גופנית היא סך של תרגולים גופניים הנובעים מתפישת עולם ממוקדת יחסים, אשר מבססים ומחזקים את התחושה שאנו חלק ממערכת שלמה וגדולה, בה מתקיים היזון חוזר בינינו ובין כל הסובבים אותנו: בני אדם, חיות, צמחים ואפילו חפצים. תחושה זו היא למעשה עובדה בסיסית מובנת מאליה: הקיום הגופני שלנו תלוי במערכת אקולוגית ואנושית שלמה ועצומה וכן לכל פעולה שאנו עושים יש השלכה על המערכת כולה בחזרה. די לנו בהתבוננות על פרוסת לחם אחת בשביל לאמת זאת: כמות המשאבים הסביבתיים (כולל תנאי אקלים וכמות גשם) והאנושיים שהושקעו כדי להביא אותה אל צלחתינו (כמות הידיים שמרכיבי המוצר עברו), הן הוכחה לתלות הגוף והרוח שלנו במערכת האקולוגית כולה. 

אבל… אם ניתן היה לתפוש בקלות אמיתה מובנת מאליה זו (וגם להבין מה חשיבות התרגול הגופני בימינו כדי לפעול כשהיא לנגד עינינו), כנראה שאורח החיים שלנו היה שונה מאוד וכן סדר העדיפויות שלנו כחברה עולמית. למען הכנות, תפישה זו היא מורכבת להכלה ויישום מסיבות מגוונות שלא נכסה את כולן במאמר זה, אבל לפחות נבין מה היא התנועה שיכולה לקרב אותנו לעבר התחושה שאנו והסביבה אחד הם ויצירת יחסים מיטיבים עם הסביבה מתוך תחושה עמוקה של שייכות. בואו נלך צעד צעד (וניזהר על הפרחים והנמלים בדרך).

שיעורי תנועה ומחול עכשווי
צילום: ג'ני שיין


המילה ״אקולוגיה״ מורכבת משתי מילים: ״אקו״ ביוונית משמעה ״בית״. ״לוגיה״ משמעה לימוד ה-. כלומר- לימודי הבית. מושג זה נטבע על ידי החוקר ארנסט הקל (Ernst Haeckel) בשנת 1866 והוא מתייחס לתחום ידע שהמניע להתפתחותו הוא שאלות הקשורות ביחסים שבין מרכיבים שונים בסביבה נתונה (מעניינת הבחירה במילה ״בית״ בהקשר זה). כמו כן, תחום זה עוסק בתהליכי ההשתנות של מרכיבים בסביבה נתונה, שלא כמו בבוטניקה העוסקת בזיהוי והגדרת צמחים בסביבה, אקולוגיה עוסקת ביחסי הגומלין שביניהם לבין התנאים להיווצרותם- אקלים, צמחיה נוספת, בעלי חיים והשתנות כל אלו בזמן ובמרחב. אם כן, מדע האקולוגיה עוסק ביחסים.


אך גם במדע האקולוגיה אנו- בני האדם- חוקרים את הסביבה ומערכות הגומלין שבה כישות נפרדת מאיתנו (או אותנו כישות נפרדת- אך- תלויה, היורקת לבאר ממנה היא שותה לפעמים). לבעיית תפיסת הנפרדות הזו נחלצו שני חוקרים- דיוויד הולמגרן () וביל מוליסון () שהגו את גישת הפרמקלצ׳ר (Permaculture) או במילים אחרות: קיימות משקמת. זו היא גישה שמציעה פרקטיקות יישימות בחיי היומיום אך משמעותיות מבחינת היקף שינוי אורח החיים וסדר העדיפויות, שבבסיסה יושבת ההבנה שהקיום הפיזי שלנו ושל הדורות שיבואו אחרינו, תלוי במערכת יחסים ידידותית, בלתי פוגענית ואפילו מיטיבה עם הסביבה הטבעית!
הנחת היסוד הראשונה שבבסיס גישת הפרמקלצ׳ר היא: ״אותם חוקים אנרגטיים מדעיים המושלים ביקום החומרי, כולל האבולוציה של החיים, חלים על בני האדם, למרות שהם יוצאי דופן בעולם הטבע״.
וכאן, קוראים וקוראות יקרים ויקרות, סופסוף הגענו לגוף.

כנגד כל מני מערכות של אמונות ותפישות לגבי מה צריך ומה נכון במערכת החינוך המערבי לפחות, ניצב הגוף. אם קיבלנו מסרים שעלינו להיות עצמאיים ולא תלותיים, די לנו בהתבוננות על העובדה שאנו נושמים חמצן ופולטים לסביבה פחמן דו-חמצני, כדי להבין שאנו לא רק תלויים בסביבה, אלא אנו יוצרים אותה והיא יוצרת אותנו בכל פעולה שאנו עושים. מעוררים בנו השראה על ידי אמירה ״כי השמים הם הגבול״ וכי הכל אפשרי אך די בתחושה של מגע כפות הרגלים ברצפה ברגע זה או במעידה קלה ואפילו קפיצה במקום ונחיתה חזרה על כפות הרגליים, כדי להיזכר שככל היצורים החיים, הצומחים או הדוממים, גם אנו כפופים לכוח הכבידה. 
לימדו אותנו כי צבירה של חומר ושמירתו לעתיד היא חשובה מאין כמוה, אך די ברעידת אדמה קלה או אסון טבע אחר (חלילה), כדי להזכיר לנו שאנו באים לעולם עירומים וללא רכוש וכך אנו גם יוצאים ממנו.
* הערה: כל מה שלמדנו הוא חשוב ובעל ערך לקיום שלנו, אך לא תמיד הוא נכון או אובייקטיבי,  בהכרה במציאות הגופנית, ניתן להבין זאת.

אקולוגיה גופנית כפי שאנו תופשות אותה יוצאת מתוך הנחות יסוד השואבות מעולם הקיימות ואף מרחיבות אותו:
הנחה ראשונה היא כי עד כמה שהמדע יכול להבין כיום, כל היצורים החיים חיים בגוף, יוצרים אלו את אלו ומשפיעים על איכות החיים אלו של אלו.
ההנחה השניה היא שכל חוויה היא (גם) חוויה גופנית, לכן כל שינוי, גם אם הוא נחווה כגופני, הוא גם שינוי תודעתי וגם שינוי סביבתי.
עד כה פרשנו את הנחות היסוד עליהן מושתתים התרגולים הגופניים והבנו כיצד הן קשורות ונובעות מעולם התוכן של האקולוגיה. בפרק הבא נפרט על טיב התרגול וכיצד הוא עלול להשפיע על התפישה כי אנו והסביבה אחד הם.

שיעורי תנועה ומחול עכשווי
צילום: ג'ני שיין

עלמה מריה סימון

בוגרת תואר שני במחול באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים (M.dance), בלימודי כוראוגרפיה באקדמיה. רקדה בלהקת "ביתא" (2018-2022), לימדה מחול בתכנית התואר הראשון באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים (2020-2022), לימדה תנועה לזמרים ומוסיקאים באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, (המחלקה לביצוע, 2021-2022). יצרה כוריאוגראפיות למופעי תיאטרון, לימדה תנועה לשחקנים. העלתה את יצירותיה בארץ ובעולם, דוקטורנטית בבר אילן, בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה.

שתפו >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פנטהריי- מקום לתנועה ויצירה, מרחב שמבקש לקרב את עולם התנועה , המחול והחיבור שבין הגוף והנפש לכך אחד ואחת שחפצים.ות בו. המרחב שלנו ממוקם בקיבוץ גניגר בלב עמק יזרעאל. 

סדנאות וסופי שבוע

27/06
– 28/06
עם עמית יקיר קדמי
אני מזמינה אותך, שאוהבת לרקוד ומחפשת לקחת את הרגע הזה.. לריטריט מחול נשי. 24 שעות שהן רק עבורך. ניקח רגע לעצמנו, נרקוד בחופשיות ובשחרור
12/07
| 9:30-13:30
עם ענת בן ליש ומיכל מילינר
סדנת יום של מחקר בתנועה לנשים דרך עולמות הג'יירוקינסיס ואימפרוביזציה בתנועה ועבודה סומטית מה גורם לי להרגיש בטוחה?מזה עוגן בשבילי?על מה אני נתמכת? בימים

הרשמו לניוזלטר של פנטהריי

״עולם המים של הגוף״
קורס קיץ על הנוזלים בגוף בשיטת bMC

3-5/7

הצטרפו לעדכונים

מוזמנים ומוזמנות להרשם לקבלת עדכונים על הפעילות

דילוג לתוכן