Bodymind in Movement: Embodied Cognition in the Practice and Discourse of Contact Improvisation,

תקציר בעברית למאמר המרתק של יותם שיבולת המבקש להציג קשר קרוב בין תודעה וחוויה חיה בחקר קונטקט-אימפרוביזציה.
2 נשים רוקדות קונטקט

זהו תקציר בעברית למאמר:
Bodymind in Movement: Embodied Cognition in the Practice and Discourse of Contact Improvisation,

מאת יותם שיבולת.

במאמר זה, שיבולת מבקש להציג קשר קרוב בין תודעה וחוויה חיה בחקר קונטקט-אימפרוביזציה.
על אף האתגר שבתרגום עולמות החוויה הגופנית בתנועה לכתיבה אקדמית, שיבולת טוען כי תובנות גופניות ומנטליות מתוך התנסות בקונטקט אימפרוביזציה, יש בכוחן להאיר באופן חדש על האופן שבו ״קוגניציה מוגפנת״ (Embodied Cognition) נתפשת במדעי הרוח.

*הערה ממחברת ההקדמה: הגפנה (Embodiment), היא תיאור למצבים, תהליכים, תפישות ורעיונות החקוקים בגופינו- פעולותינו, תחושותינו, הרגלינו והאופן שבו אנו חווים/ות את העולם דרך גופינו ואת גופינו בעולם. לדוגמא: עמידה בתור במרחק מסוים ממי שלפנינו, בשקט, היא ״הגפנה״ של סדר ציבורי. סוף הערה.

הגפנה נחשבת למרכיב חשוב בתפישת המציאות שלנו ובאופן שבו אנו חווים את העולם ולכן היא חלק בלתי נפרד מהקוגניציה שלנו. קונטקט אימפרוביזציה קורא לגוף להיות משתתף פעיל ואינטליגנטי ולא רק כלי (נובק, 1990). ללא אבחנה בין גופני ומנטלי, או אבחנה בין תחושה, תפישה או מחשבה. לפיכך, קונטקט-אימפרוביזציה מציע מרחב חקירה פורה לאי-הנפרדות שבין גוף ונפש.

שיבולת מציג במאמרו היכרות נרחבת עם תחום הקונטקט-אימפרוביזציה, בין אם מבחינה תיאורטית כאשר הוא אורג את מקורותיו האקדמיים בתחום הקונטקט ובין אם הוא כותב מתוך החוויה האישית שלו בתחום. עם זאת, שיבולת מציג את הקושי שביצירת הגדרה עבור ״קונטקט-אימפרוביזציה״. בנוסף הוא מציע קשר לשני הוגים מרכזיים בתחום הקוגניציה המוגפנת: אלווה נואה ובריאן מאסומי (Alve Noë and Brian Massumi) והוא פותח את מאמרו עם ציטוט מאת מאסומי ומיד לאחריו ציטוט מאת נואה:

״Reality is not about reflection or correspondence. It is about participation. Differential

participation. In what way does a given geometry’s effective resonance with intensive

movements in the world allow us to extend them, in our orientations, memories, and

brain-lagged awareness, toward their (and our) creative variation?״

Brian Massumi, Parables for the Virtual (2002, 205(

Looking for consciousness in the brain is like looking for dance in the legs.

Alva Noë, Life is the Way the Animal is in the World (2008).

הערה מאת עלמה מריה סימון מחברת ההקדמה: הקריאה במאמרו של שיבולת חושפת את מי שטרם הכיר את פרקטיקת הקונטקט-אימפרוביצזציה לעולם המושגים, הרעיונות והתפישות שמבנים פרקטיקה זו ומצד שני מעמיקה ומחדדת תובנות גם למנוסים רבי השנים, שיכולים להתחבר לנכתב מהצד החווייתי ולתת מילים חדשות לחוויה. אנו מקוות שתהנו מהקריאה וכמובן- מהתנועה עצמה בסטודיו התודעתי-גופני.

עלמה מריה סימון

בוגרת תואר שני במחול באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים (M.dance), בלימודי כוראוגרפיה באקדמיה. רקדה בלהקת "ביתא" (2018-2022), לימדה מחול בתכנית התואר הראשון באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים (2020-2022), לימדה תנועה לזמרים ומוסיקאים באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, (המחלקה לביצוע, 2021-2022). יצרה כוריאוגראפיות למופעי תיאטרון, לימדה תנועה לשחקנים. העלתה את יצירותיה בארץ ובעולם, דוקטורנטית בבר אילן, בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה.

שתפו >>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פנטהריי- מקום לתנועה ויצירה, מרחב שמבקש לקרב את עולם התנועה , המחול והחיבור שבין הגוף והנפש לכך אחד ואחת שחפצים.ות בו. המרחב שלנו ממוקם בקיבוץ גניגר בלב עמק יזרעאל. 

סדנאות וסופי שבוע

27/06
– 28/06
עם עמית יקיר קדמי
אני מזמינה אותך, שאוהבת לרקוד ומחפשת לקחת את הרגע הזה.. לריטריט מחול נשי. 24 שעות שהן רק עבורך. ניקח רגע לעצמנו, נרקוד בחופשיות ובשחרור
12/07
| 9:30-13:30
עם ענת בן ליש ומיכל מילינר
סדנת יום של מחקר בתנועה לנשים דרך עולמות הג'יירוקינסיס ואימפרוביזציה בתנועה ועבודה סומטית מה גורם לי להרגיש בטוחה?מזה עוגן בשבילי?על מה אני נתמכת? בימים

הרשמו לניוזלטר של פנטהריי

״עולם המים של הגוף״
קורס קיץ על הנוזלים בגוף בשיטת bMC

3-5/7

הצטרפו לעדכונים

מוזמנים ומוזמנות להרשם לקבלת עדכונים על הפעילות

דילוג לתוכן